Satakieliohjelma
  • Mikä Satakieliohjelma?
  • Yhteystiedot
  • Blogit
  • Tapahtumat
  • Tietopankki
    • Satakieliohjelman julkaisut
      • Ilo kommunikoida
      • Syntymästään kuurosokeat lapset ja sisäkorvaistute (pdf)
      • Kuulovammainen lapsi harrastaa (pdf)
      • Yhteistyötä yhteisellä foorumilla (pdf)
      • Lapsi kuulolla -kirja
      • Lapsi ja sisäkorvaistute (pdf)
      • Alustavia tutkimustuloksia 2006-2012 sisäkorvaistutteen saaneiden lasten kommunikaatiomuodoista sekä päiväkoti- ja koulupaikoista (pdf)
      • Katsaus kielen käyttötaitoihin (pdf)
      • Checklista för pragmatiska färdigheter (pdf)
    • Tutkimuskoonnit
    • Satakieliseminaarien teemat ja julkaisut
    • Luentotiivistelmät
  • Yhteistyökumppanit
  • Vertaistukihenkilöt
25.11.2014

Hyvät varhaiskuntoutuksen käytänteet: Teknisten apuvälineiden käyttö ja kommunikaation tukeminen (6/10)

Kukkia

Tervetuloa jälleen hyviä varhaiskuntoutuksen käytänteiden pariin. Tässä juttusarjassa paneudutaan kansainvälisesti laadittuihin hyviin kuntoutuskäytänteisiin, jonka joukko tutkijoita, vanhempia ja kuntouttajia ovat koonneet tavoitteenaan luoda tutkimukseen perustuvat, kansainväliset ja hyvät varhaiskuntoutuksen käytänteet kuulovammaisten lasten varhaiskuntoutuksen tueksi ja ohjenuoraksi.

Yhteistyön ja keskusteluiden tuloksena on koottu kymmenen kohdan julkilausuma, joka vapaasti suomennettuna pureskellaan Satakieliohjelman blogissa – tervetuloa mukaan, nyt on kuudennen käytänteen vuoro. Linkit alkuperäiseen artikkeliin sekä aiemmin käsiteltyihin kohtiin löydät tämän jutun lopusta.

Usein kuulee sanottavan: It’s all about communication. Kun kyse on lapsista, joiden kuulo on alentunut, voisi lisätä: It’s all about technology. Kuudessa teesissä yhdistyvät nämä kaksi, kommunikaatio ja tekniikka eli kuulonkuntoutuksen tekniset apuvälineet.

 

TEKNISTEN APUVÄLINEIDEN KÄYTTÖ JA KOMMUNIKAATION TUKEMINEN

  • Tue vanhempia tutustumaan ja käyttämään teknisiä apuvälineitä. Teknisiä apuvälineitä on monenlaisia: kuulonapuvälineitä (sisäkorvaistute, kuulokoje, BAHA-kojeet, FM-laitteet), visuaalisuuteen pohjautuvia teknisiä ratkaisuja (tekstitys, hälytysjärjestelmät jne.), puhetta tukevia ja/tai korvaavia teknisiä apuvälineitä, opiskelun apuvälineitä (tietokone, smartboard-taulut) jne.
  • Tue vanhempien tekemiä valintoja kommunikaatiomuodon suhteen
  • Pohdi vanhempien kanssa, onko aiemmin tehtyjä päätöksiä kommunikaatiomuotojen suhteen tarpeen täydentää tai vaihtaa
  • Valitun kommunikaatiomuodon täytyy olla palveluntuottajan (esim. puheterapeutin) hallussa.

Aiemmin käsitellyt hyvät käytänteet:

  • Ajoissa, oikeaan aikaa ja yhdenvertaisesti tuotetut palvelut
  • Perheen ja palveluntuottajan kumppanuus
  • Tietoiset valinnat ja päätökset
  • Sosio-emotionaalinen tuki
  • Varhainen vuorovaikutus perheessä

Best Practices in Family-Centered Early Intervention fo Children Who Are Deaf or Hard od Hearing: An International Consesus Statement (M. P. Moeller, G. Carr, L. Seaver, A. Stredler-Brown & D. Holzinger (2013). Journal of Deaf Studien and Deaf Education 18:4.

ARTIKKELI (PDF): Best Practices in Family-Centered Early Intervention fo Children Who Are Deaf or Hard od Hearing: An International Consensus Statement

 

scorching and funky designer handbag 2015
weight loss tipsStacey Keibler wardrobe malfunction reveals pink G
Hyvät varhaiskuntoutuksen käytänteet: Työntekijöiden ajantasainen tietotaito (7/10) LUUKKU 1: Joulukalenteri

Related Posts

Blogi, Blogit

ARKIKUNTOUTUS KASVAA LAPSEN MUKANA – osa II

Arkikuntoutus kasvaa lapsen mukana

Blogi, Blogit

Arkikuntoutus kasvaa lapsen mukana

Supermarsu

Blogi, Blogit

LUKUILOA: Supermarsu ja Rosvo-Rasvis

Tulevat tapahtumat

Tällä hetkellä ei ole tulevia tapahtumat.

Tilaa uutiskirje

Kiitoksia uutiskirjeen tilauksesta.

Etsi tietoa sivulta

Anna palautetta

Anna palautetta!

Ota yhteyttä!

Satakieliohjelma
Ilkantie 4
00400 HELSINKI

Katso täältätarkemmat yhteystiedot.

Tukemassa